سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

مبحثی که این روزها نقل محافل سیاسی هست.

شورای نگهبان در این برهه از زمان مسئولیت خطیری بر دوش دارد و انشالله با تمام توان از پس آن بر خواهد آمد اما مسئله ای که مطرح است و در روزهای آینده بعد از اعلام شورای نگهبان بیشتر مطرح خواهد شد بحث عدم احراز صلاحیت بعضی از افراد است.

این مسئله شاید بعضی ها را دچار سر در گمی بکند که عدم احراز صلاحیت با رد صلاحیت چه تفاوتی دارد

خوب است در بین  مردم  جامعه را واکسینه کنیم که این حرف بدان معنا نیست شخصی رد صلاحیت شده است و دیگر جایی در این نظام ندارد .

بلکه بدان معناست که ایشان صلاحیتش برای شورای نگهبان احراز نشده است و نمیتواند بعنوان فردی که شرایط برای ریاست جمهوری را داشته باشد معرفی شود ولی ممکن است اگر این شخص در دور بعدی وارد میدان شود صلاحیتش احراز شود . در صورتی که ،فردی رد صلاحیت شود دیگر نمیتواند در انتخابات بعنوان کاندیدا حضور یابد چون قانون در همه حال ثابت است .

اصلی که در این مورد روی آن حرف و حدیث بسیار است اصل 115 یا همان رجل مذهبی و سیاسی است .

در این اصل آمده  :

"رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور."

اگرچه عنوان رجال در لغت به معنای مردان است، اما در این ترکیب مبین چهره‌ی اجتماعی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است که بایستی افرادی شناخته‌‌شده نزد عموم جامعه باشند؛ چنان که در متون قدیمی نیز رجال بیش از آنکه به معنای مردان باشد، در معنای بزرگان و خردمندان قوم که جاه و مقامی داشته‌‌اند به کار می‌رفته است.البته همین تفسیر اخیر نیز مبنای عمل شورای نگهبان قرار گرفته است. با این حال، برخی معتقدند که قانون‌گذار معنای صریح لغوی را در نظر داشته و از سوی دیگر، اصل بر این است که کلمات در معنای حقیقی خود به کار رفته‌اند.

قید مذهبی بودن لزوماً دلالت بر تلبس به لباس روحانیت یا داشتن درجه‌ی اجتهاد ندارد، بلکه به معنای برخورداری از اطلاعات و معلومات مذهبی در سطح کافی و تشرع به احکام مذهبی است؛ چه آنکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس اصل 2 قانون اساسی، یک نظام دینی و توحیدی است. از سوی دیگر، سیاسی بودن به معنای داشتن دانش سیاسی، تجربه در امور سیاسی و تصدی مناصب سیاسی است. البته برای احراز سیاسی بودن مهم‌ترین عامل، شناسایی این صفت برای او در اجتماع است؛ به طوری که دارای بینش سیاسی باشد و در مبارزات سیاسی ایفای نقش نموده باشد و لیاقت و کفایت خود را در حوزه‌ی سیاست به اثبات رسانده باشد.

انشالله که تمامی افراد به قانون تمکین کنند تا به لطف باری تعالی حماسه سیاسی در کشور شکل بگیرد و در مقابل امام امت رو سفید باشیم.

یا حق

۱۱ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۴۸
مهران شیخی


آقای بنی صدر ، منافق

آقای رجایی ، شهید

آقای خامنه ای ، رهبر و ولی امر مسلمین

آقای هاشمی رفسنجانی ، خروج از آرمان های انقلاب

آقای خاتمی ، دست اندر کار فتنه علیه نظام

آقای احمدی ن‍ژاد ، رنگ و بوی  جاده خاکی

آقای ...

آخه چرا؟

شاید این شبهه ای باشه که این روزها به گوش خیلی ها میخوره و با خودشون میگن واقعا چرا ؟

و اونهایی هم که دلبستگی به این نظام ندارند میگن ساختار سیاسی نظام مشکل داره !

آیا واقعا اینطوره ؟

 که از بین هفت رییس جمهور قبلی جز شهید رجایی و امام خامنه ای (مدظله العالی) کسی آن طور که باید می بود، نبوده !

مسئله از اونجایی شروع میشه که تعریف اشتباهی از رییس جمهور در کشور ما لحاظ میشه و همین مسئله باعث بوجود آمدن چنین مسائلی میشه

تعریفی که علوم سیاسی  غربی ها از ریاست جمهوری  دارند و در کشورهاشان هم در حال اجرا است دقیقا همان رییس است، یعنی شخص اول کشور و تصمیم گیرنده نهایی

اما در گفتمان انقلاب تعریف ریاست جمهوری با تعریفی که غربی ها از آن میکنند متفاوت است و بعضی ها از ترس اینکه محکوم به دیکتاتوری نشوند از کنار این مسئله به راحتی میگذرند .

رییس جمهور کشور ما در اصل مسئول اجرایی کشور است همانطور که رییس قوه قضاییه و قوه مقننه مسئول رسیدگی به قانون و قانون گذار هستند .

رییس این کشور کسی نیست جز امام امت ، که هیچ شبهاهتی هم با دیکتاتوری ندارد

این در عمل اثبات شده است و کسی هم بحث دارد اینجا جاشه و ما در خدمتشیم.

متاسفانه روسای محترم جمهور ما درک این مسئله برایشان کمی سخت است بدلیل اینکه بعد از تحویل گرفتن این مسئولیت و بدست آوردن قدرت اجرایی کلان در سطح جامعه فراموش می کنن آنها مسئول اجرایی هستند نه تصمیم گیرنده برای این نظام و مملکت ، وقتی که اینطور میشود حرف از مذاکره با آمریکا هم بوسط میاد

باید یکی به این بندگان خدا بگه مگه شما حق تصمیم گیری در مورد این مسائل دارید؟

انشالله رییس جمهور آینده هر که هست عزمشو جزم کنه تا در دهه چهارم این انقلاب بر اساس سیاست های کلی نظام کشور را به مراحل سعادت و آمادگی سربازی امام زمان عجل الله بکند.

یا حق

۸ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۰:۵۲
مهران شیخی

تنها چند ماه به پایان کار دولت دهم مانده است. با اینکه در سال جدید، دولت دهم تنها سه ماه فعالیت خواهد کرد ، اما مسئولیت تصویب بودجه امسال بر عهده دولت کنونی است. دولت دهم با لایحه بودجه ای که برای سال 92 تنظیم کرده ،وضعیت ناخوشایندی را برای وارثانش در دولت یازدهم باقی گذاشته است . منفی ترین نکته در بودجه 92 این است که تنها سه درصد از حجم آن به بخش فرهنگی اختصاص پیدا کرده است و معلوم نیست با این وضع چه بر سر فرهنگ خواهد آمد.

بودجه سال گذشته را بررسی  بکنید متوجه خواهید شد  33درصد از کل بودجه کشور تعلق دارد به مسائل فرهنگی اما در بودجه امسال میبینید که این عدد کاهش 30 درصدی داشته است و تا بحال هم همه را شگفت زده کرده و به سکوت وا داشته است.

با این وجود معلوم نیست چه برسره فرهنگ این مرز و بوم بیاید . وقتی با این حجم بودجه وضعیت فرهنگی چیزه قابل قبولی نیست دیگر وای به حال این کاهش چشم گیر.

هر وقت بحث صرفه جویی مطرح می شود، پیش از همه فرهنگ مورد هدف قرار میگیرد. به نظر می رسد مسئولان دولتی ما همچنان به فرهنگ به عنوان یک مبحث حاشیه ای و درجه دو نگاه می کنند و معتقدند اگر اقتصاد کشور در تگنا قرار بگیرد و نیاز به صرفه جویی احساس شود ، باید در هزینه های فرهنگی صرفه جویی و بودجه فرهنگی را صرف مسائل دیگر کرد. حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) همواره بر سیاست گذاری های تاثیر گذار فرهنگی در کشور، به منظور بهبود اوضاع فرهنگی تاکید کرده اند و بحث فرهنگ از مباحث محوری بیانات ایشان به شمار می رود. روشن است که بهبود وضع فرهنگی کشور ،نیازمند به سرمایه گذاری مالی و فکری دارد و بدون وجود زیر ساخت های مالی ،نباید انتظار داشته باشیم تغییر چشم گیری در اوضاع فرهنگی کشور ایجاد شود.

در ضمن این مطلب دلیلی بر این نمیشود که قشر فرهنگی کار علت کار نکردن خود را نبود بودجه بگذارند.

انشالله در این جنگ فرهنگی موفق و موید باشیم

یا حق

۵ نظر ۱۴ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۱۴
مهران شیخی

این رسانه‌هاى الکترونیکى و اینترنتى متأسفانه موجب شده است که افراد بى‌محابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور براى این هم یک جورى تدبیر بشود. ولى عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقید کنیم به قانون. حالا این حرف من بهانه‌اى نشود براى اینکه یک عده‌اى بروند جوانهاى انقلابى را به عنوان جوانهاى تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه‌ى جوانهاى غیور کشور را، جوانهاى مؤمنِ انقلابى کشور را فرزندان خودم میدانم و پشت سر آنها قرار میگیرم؛ من از جوانان انقلابى و مؤمن و غیور حمایت میکنم؛ منتها همه را توصیه میکنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهورى اسلامى است امام خامنه ای مد ظله العالی . ۱۳۹۱/۰۱/۰۱

دوستان عزیز خودم که قراره تو فضای مجازی دست به قلم بشوند این نکته مد نظرشان باشد انشالله

روزگار ،روزگار سختی هست ولی کسی که در این راه سربلند باشد قطعا سعادت نصیبش خواهد شد

افسر جوان بودن به حرف نیست .

۴ نظر ۱۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۵۶
مهران شیخی