سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

در عصر سلطه‌ی رسانه‌ها، رسانه‌های صوتی و تصویری نقش پُررنگ‌تری در عرصه‌ی ارتباطات رسانه‌ای دارند. در کشور ما نیز شاید این ادعا نیاز به اثبات نداشته باشد که «صدا و سیما» مهم‌ترین رسانه‌ی داخلی است و می‌تواند نقشی انکار ناشدنی در بستر روابط و تعاملات اجتماعی، فرهنگی و هنری داشته باشد. با یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت رادیو و تلویزیون در ایران، بسیار بیشتر از روزنامه‌ها، اینترنت و دیگر رسانه‌ها مخاطب دارند. امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، گستردگی موضوعی و مخاطبان بسیار زیاد، از ویژگی‌های رسانه‌ای همانند «صدا و سیما»ست. بنابراین بررسی عملکرد مسئولان این سازمان، مجالی وسیع می‌طلبد و نیاز به بحث و گفت‌وگو در جنبه‌های مختلف از سوی متخصصان حوزه‌های مختلف دارد که کرمان خبر در آینده‌ی نزدیک به آن خواهد پرداخت، اما می‌توان با ریز کردن موضوع، برخی جنبه‌های عملکرد مسئولان این سازمان بسیار مهم را بررسی کرد.
شبکه‌ی استانی صدا و سیمای کرمان، یکی از با سابقه‌ترین شبکه‌های استانی در کشور است. تلویزیون مرکز کرمان با افتتاح یک فرستنده‌ی50 واتی از سال 1350آغاز به کار کرد . در این زمان دو ساعت و نیم برنامه در هفته تولید و صبح‌های جمعه پخش می‌شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه مدیران و مسئولان سازمان به تولیدات مراکز افزایش یافت و سیمای مرکز کرمان در هفته 5 الی 7 ساعت برنامه پخش می‌کرد که این برنامه‌ها اغلب در روزهای جمعه و فاصله‌یزمانی اختلاف افق تهران و کرمان پخش می‌شد.
در 24 اسفند سال 1379 همزمان با سالروز ولایت امیرمؤمنان علیه‌‌‌السلام و عید سعید غدیر خم شبکه‌ی استانی سیمای مرکز کرمان به رغم کمبود نیروی انسانی و امکانات محدود، افتتاح شد و در نوروز سال 1380 از ساعت 15.30 دقیقه تا 22.30 به پخش برنامه می‌پرداخت.
از هفتم تیر سال 1380 ساعت پخش شبکه تا 14 و گاهی بیشتر افزایش یافت و در خرداد سال 1390 شبکه‌ی استانی سیمای مرکز کرمان با افزایش میزان پخش برنامه‌ها تا 20 ساعت در شبانه روز همچنان مشغول خدمت رسانی به مردم شریف، نجیب و متعهد استان است.
این مقدمه باید به این نتیجه‌ منجر شود که «شبکه‌ی استانی کرمان» باید یکی از باکیفیت‌ترین و پربیننده‌ترین شبکه‌های استانی در کشور باشد و علاوه بر کرمانی‌ها، از هر سلیقه و با هر سطحی از سواد که باید به نوعی بازتاب فرهنگ و هنر و جامعه خود را در آن ببینند، مردم همه‌ی نقاط ایران نیز مخاطب این شبکه باشند، اما در حال حاضر صورت دیگری وجود دارد.
برنامه‌های با کیفیت و خلاقانه‌ی هنری در این شبکه ساخته نمی‌شود و برنامه‌هایی که پسوند «فرهنگی»، «هنری» یا «ادبی» دارند، از کلیشه‌های قدیمی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر با وجود اینکه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که شبکه‌هایی مانند اصفهان و یزد سریال‌هایی باکیفیت برای شبکه‌های ملی تولید کرده‌اند و بدین ترتیب توانسته‌اند با همه‌ی مردم ایران هم‌صدا شوند، اما کرمان با این همه ظرفیت آشکار و نهانی که در حوزه‌های مختلف هنری به ویژه در هنرهای نمایشی دارد، نه تنها سریالی برای شبکه‌های ملی تولید نکرده است، بلکه اکثر قریب به اتفاق سریال‌هایی که از همین شبکه استانی پخش می‌شوند، سریال‌های پخش شده از شبکه‌های استانی دیگر هستند. اکنون که «شبکه استانی کرمان » زمان پخش بیشتری را داراست، این مسئله بیشتر به چشم می‌آید. این روزها می‌بینیم که جُنگ‌های زنده‌ی تلویزیونی و بازپخش آن‌ها جای برنامه‌های تولیدی همچون سریال‌ها، مستندها و برنامه‌های تحلیلی را گرفته و بیشترین زمان را در طول ساعت شبانه‌روز اشغال کرده است. از آنجا که این جُنگ‌های زنده تلویزیونی، با دعوت از سه‌ چهار نفر و یک مجری با حداقل امکانات تولید می‌شوند و پخش آن‌ها گاه ساعت‌ها به طول می‌انجامد، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که شاید برخی برنامه‌سازان شبکه‌ی استانی کرمان می‌خواهند به هر شکلی که شده برنامه‌ی پخش این شبکه را پُر کنند.
البته امیدواریم این‌گونه نباشد و امکانات وسیع این شبکه‌ی استانی در این خطه‌ی هنر خیز، فرهنگ‌پرور و سرشار از معنویت ایران‌ زمین، به سادگی هدر نرود. 
کرمان، سرزمینی که به لحاظ تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایرانی کوچک بوده اما ناشناخته مانده، که در گذشته و حال، همواره یکی از خاستگاه‌های اصلی هنرهای مختلف در ایران، یکی از پایگاه‌های اصلی تولید دانش و فرهنگ در کشور و منطقه بوده است. امروز نیز اگر نخواهیم چشم خود را به روی امکانات گسترده‌ی فرهنگی و هنری این خطه نبندیم، استان کرمان با همین مقیاس امروزی، می‌تواند چنین نقشی در کشور داشته باشد. مسلماً رسانه‌ی فراگیری مانند صدا و سیمای استان، نقش بسیار مهمی در بازتعریف و بازنمایی این جایگاه دارد، که متأسفانه از این نقش غفلت شده و این سازمان را در حد صدا و سیمای استان‌های کوچک تنزل داده است. روشن است که پرداختن جدی‌تر به مقوله‌ی هنر و فرهنگ و نیز تولید برنامه‌های جدی‌تر و پُرمخاطب‌تر از آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم، می‌تواند چشم‌انداز بهتری را برای این رسانه ترسیم کند.
توقع میرود با آغاز تصدی مسئول جدید صدای و سیمای استان با تغییرات چشمگیر و بهتر در حوزه‌ی تولید محتوای صدا و سیمای مرکز کرمان، هر روز بیشتر از گذشته در نشر فرهنگ بزرگ کرمان و کرمانی در کشور روبرو باشیم.

یادداشت برای کرمان خبر 
۱ نظر ۰۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۴۰
مهران شیخی