سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

ساخت و ساز فرهنگی!

چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۱، ۰۸:۲۴ ب.ظ

چند وقتی هست که فرصت نکردم  مطلب بنویسم و در پستی از مطلب دوست عزیزم حسین قدیانی استفاده کردم که مثل اینکه به مزاج بعضی از آقایون خوش نیومد.

چند وقتی هم هست که دور و اطرافم دارد اتفاقاتی می افتد که واقعا آدم را به فکر فرو می برد و خودم را میان میدانی می بینم که بجای اینکه جبهه باشد در مقابل دشمن اما سنگرها به جان هم افتاده اند.

آدم دلش خیلی می سوزد که توی جبهه خودی هم باز از این جور مسائل ببینه.

در مطلب زیر یک نقد کلی به فضای فرهنگی می کنم و کاری به سنگرها ندارم .

راستش را بخواهید هنوز کسی به درستی معنی "فرهنگ" را نمیداند. مثلا به اموری که ذاتا پیش پا افتاده و دم دستی باشند " امور فرهنگی" می گویند.

اما در عین حال "فرهنگ" را بزرگ می شمارند و حتی برایش جشن و جشنواره و همایش و سمینار و گردهمایی و حتی کنفرانس برگزار می کنند. ابهام فرهنگ فقط در این مثال ها نیست ! مثلا اگر بگویند فلان آدم "فرهنگی" است یعنی بنده خدا فقیر و آسیب پذیر و مستحق یارانه و زیر خط فقر ، اما آبرومند است.

اما اگر بگویند فلانی ، "آدمی فرهنگی" است، مراد از آن است که فلانی دلش خوش است و اوضاعش توپ است و کاروبارش توپ است و در حال عیش و طرب است.

در این میان "کار فرهنگی" هم برای خودش حکایتی دارد!

معمولا به هر کاری که نخواهند انجام شود یا نمیشود انجام شود یا نباید انجام شود می گویند "کار فرهنگی"!

مثلا بخواهند بگویند درباره ی بی حجابی  یا مفاسد اخلاقی یا گسترش منکرات نباید کاری کرد  یا نیازی به واکنش نیست می گویند برای مقابله با این مسائل باید "کار فرهنگی" کرد.  اصولا کار فرهنگی یعنی کاری که صد سال دیگر هم قرار نیست اتفاق بیفتد.

خوشبختانه اخیرا" ساخت و ساز" نیز به مقوله فرهنگ اضافه شده و برخی مرتب از "فرهنگ سازی" حرف میزنند.

این صفت " سازی" وقتی کنار فرهنگ بیاید دقیقا مانند " کار" عمل می کند. یعنی سره کاری و هیچ اتفاقی نیفتادن.

خوشبختانه فرهنگ از مسائلی است که انحصاری و خصوصی هم نیست ! یعنی عمومی است و همه حق دارند درباره آن اظهار نظر کنند.

حتی من در این وبلاگم.

متاسفانه هر چه درباب فرهنگ بی مایه تر و بی سوادتر و غیر مشخص تر باشید، اظهار فضل درباره آن اولی تر و سزاوارتر.

آدمها معمولا نسبت به فرهنگ دو حالت دارند! یا "با" یا "بی"!

آدم های "بافرهنگ" هرچه انجام دهند درست و خوب است!

مثل آدم هایی که انواع و اقسام بی اخلاقی ها را می کنند اما به اسم با فرهنگی کسی حق مواخذه کردن آنها را ندارد.

اما آدم های بی فرهنگ ! آب هم بخورند محکومند! نفس هم بکشند مجرمند! بی فرهنگن دیگر!

پس نتیجه میگیریم ، فرهنگ میتواند یک جور مجوز برای انجام برخی از کارها باشد.

یا حق

۹۱/۱۰/۰۶
مهران شیخی

نظرات  (۲۳)

حقا که مطلب به جایی بود و نثر روان و ادبی داشت....
البته با نگاهی سطحی به موضوع فرهنگ!!!
با این حال بازگشت دوباره شما رو به عرصه نوشتن تبریک عرض میکنم...
پاسخ:
یا حق
۰۶ دی ۹۱ ، ۲۱:۳۵ روی خط مقدم
سلام برادر
فکر نمی کردم شما دیگه از صحبت های من این برداشت ها رو کرده باشی
بنده تنها یک تذکری به خودمان دادم که یادمان نرود...
پاسخ:
سلام
۰۷ دی ۹۱ ، ۲۰:۴۲ برای خط مقدم
اگه ما برای این که سنگریم نتونیم از خودمون انتقاد کنیم واقعا جای تاسف باره..نباید انتقاد کنیم...همه چی رو آروم فرض کنیم....چون سنگریم.....ما به کجا داریم میریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کالیبر 50 از اینکه مجبور شدی پستت رو حذف کنی واقعا متاسف شدم....
نمی دونم کی بهت اینو گفته ولی بدون باید سر حرفت می ایستادی...واقعا برای کسی که مجبورت کرده این کارو بکنی متاسفم
حرف حق باید زده شه...اگه نشه میشه بخار توی یه دیگ بدون سوپاپ آخرش میترکه
پاسخ:
یا حق
اولا علیک سلام
دوما خدا کنه اونجوری کی میگین باشه
سوما کسی نگفت شما مجبورش کردین
چهارما اگه خوب پست رو خونده باشین مجبور شدن حذف کنن
پنجما حرف حق زده نمیشه یا اگه زده میشه باید....(مثل پست کالیبر 50)(البته نه در همه ی موارد)
۰۹ دی ۹۱ ، ۰۴:۲۷ آقای برای خط مقدم
داداش من آدم باید اهل درست کردن کار در عمل باشه نه اینکه وایسه بیرون و بگه لنگش کن.یه خاصیتی که خوارج داشتن این بود که فقط نقد میکردن اما مرد عمل نبودن.اگه به خیلی از چیزا نقد داریم خوبه اما بهتر اینه که وقتی نقد میکنیم راهکار هم بدیم نه بیایم و تخریب کنیم وزحمات عده ای رو نادیده بگیریم.
ان شاالله بتونیم از خوارج نباشیم
سلام علیکم
خوارج و نقد و راه کارو ...
حالا که خوارج خواندیمان پس نقد هایم را بشنو اما اگر راهکار خواستی بیا ییش خودم.
عزیزانی که این نظر رو میخونن و خودشون رو به اصطلاح حزب اللهی و ... می دونن اگه یادتون باشه گفتم حذف وبم دلیل داشت.آره دلیل داشت دلیلش همین کارایی بود که بچه حزب اللهی های سایبری به اون دلخوش کردیم. اینکه وقتی بنده یک مطلب میذارم 10 تا نظر خصوصی میاد هرکی یه چرت و پرت بی ربط به موضوع میگه. معلومه اصلا مفهوم رو نفهمیده.
همین کاری که انجام شده روی یه نظر بنده این همه حرف و حدیث و تهمت و قضاوت بیجا و...
بنده اون پست رو گذاشتم دیدم پتانسیل بچه ها در حد این حرفا نبود که بخوان مطلب من رو کامل کنند یا راهکار اجرایی بدن یا بنده رو قانع کنن که حرفم اشتباه است و از طرفی عده ای کلا با دید دیگری قضیه رو نگریستنه اند
آره من خوارج شما یارای علی
اما راهش این نیست
در ضمن برای اثبات اینکه فقط نقد بدون راهکار نیست بنده دارم یه سری برنامه ها رو دنبال می کنم و اطلاع رسانی می شود.
هر که داشت سر شور و نوا بسم الله...
داداش جونم اینطوری قیاس نکن!!!به خدا زشته
۱۰ دی ۹۱ ، ۱۳:۵۰ برای کالیبر 50
آی گفتی....کاش مطلبتو حذف نمی کردی...کاش با این که در حد یک سری افراد نبود باز حذفش نمی کردی...تو اولین کسی بودی که این کارو کردی...با این پستت من به مجموعه و خودمون امیدوار شده بودم...کاش حذف نمی شد...
۱۰ دی ۹۱ ، ۱۴:۰۲ من یه بسیجی ام
نمیدونم...ولی خیلی کم میشه که ادعاها رو باور کنم...کم میشه حرف ها رو باور کنم...
بعضی از حرف های بچه... رو نمیتونم باور کنم...نمیتونم...
ما سینه زدیم بی صدا باریدند از هرچه که دم زدیم آنها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند
سلام
دوست گرامی،من اگر حرفی زدم هدفم چیز دیگری بود.
چرا اینجوری برخورد می کنیم؟
درسته ما نقد داریم به کارهای خودمون؛ توجه کن کارهای خودمون!
پس شما نباید خوشحال بشی که یه نفر این حرفا رو زده،چرا که همه ما، حرفایی که تو اون پست زده شد رو می دیدیم و بعضا با خیلی ها خودم بحث کرده بودم.
پس چیزی نبود که من ازش پرده برداری کرده باشم و فقط و فقط هدفم تذکر و هشدار بود.
اما اولا کسانی که باید به خودشون بیان و اومده بودن و خیلیا باهام حرف زدن و ثانیا برای بعضی دیگر موجبات گمراهی رو فراهم می کرد
۱۰ دی ۹۱ ، ۱۵:۳۸ روی________مقدم
سلام علیکم
"روی خط مقدم"
به روز شد با:
"یا علی گفتیم وعشق آغاز شد/ گفتمان فرهنگی"


بی شک نظرات شما به تکمیل بحث کمک خواهد کرد
۱۰ دی ۹۱ ، ۱۶:۳۰ برای کالیبر 50
حرف شما رو قبول دارم...خوشحالم که پرده برداری می کنید...نقد خوبه اما سازنده
کالیبر جو...ون من اصلا منظورم شما نبودید چون شما رو یک فرد دلسوز مجموعه میدونم اینو برای اون کسایی نوشتم که از مجموعه بیرون هستند و فقط نقد میکنن وتاحالا درگیر کار نبودن نه شمایی که تف تو ریا بودی.بعد هم گفتم خاصیت خوارج اون بود نه این که هر کی اینجوریه خوارجه؟ حکم منطقی پی(انگلیسی) آنگاه کیو (انگلیسی)نه کیو (انگلیسی)آنگاه پی(انگلیسی)!اگر بد گفتم عذر خواهی بنده را بپذیرید.شرمنده
سلام
بنده هم معذرت می خوام
۱۱ دی ۹۱ ، ۱۱:۴۲ هادی خدابیامرز
سلام به همه
بعد از مدتها یه چرخی زدیم تو اینترنت و مشعوف شدیم از اینکه بعد از نابودی زمین شماها هنوز زنده این

در باب مفوله فرهنگ همونجور که فرمودید ما بی فرهنگیم و حق حرف زدن نداریم پس چیزی نمیگم(حال کردی که چجوری در رفتم از زیر نظر دادن چون نظری نداشتم)

سلام به همه برسونین اخر هفته آینده کرمانم انشاالله شاید توفیق پیدا کنم و ببینمتون
التماس دعا
خدانگهدار
سربازان سید علی با مطلب به اندازه وسعمان راه اندازی شد.حاجی از دیدنتان خوشحال می شویم.http://sarbazane-seyedali.blogfa.com/
سلام بر جناب فضول باشی.
بنده قالب های وبلاگ هامو دانلود نمیکنم
اونهارو قبلا توی سیستم خودم ذخیره کرده بودم
واقعا زشته چنین برخوردی.
یا حق
۱۵ دی ۹۱ ، ۲۳:۵۸ سربازمنتظر
دلت دار زنده به فرهنگ و هوش------ به بد در جهان تا توانی مکوش

کسی کش بود مایه و سنگ آن------دهد کودکان را به فرهنگیان

ز فرهنگ و از دانش آموختن------سزد گر دلش باید افروختن

چنین داد پاسخ بدو رهنمون------که فرهنگ باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جان بود-------زگوهر سخن گفتن آسان بود

گهر بی هنر زارو خوار ست وسست------به فرهنگ باشد روان تندرست

سپردن به فرهنگ فرزند خرد-------که گیتی به نادان نباید سپرد
۱۶ دی ۹۱ ، ۰۰:۰۴ سربازمنتظر
سلام فرمانده جسارت نباشه ولی محض اطلاع بیشتراین مطلبونوشتم

واژه ی فرهنگ از دو جز ساخته شده است:
1-«فر» یک واژه است به معنی، نیروی معنوی،
2-«هنگ» از ریشه ی اوستایی «سنگ=thanga» است، به معنی: کشیدن، و نیز به معنی: سنگینی، وقار... آمده است که روی هم رفته واژه ی «فرهنگ» بالا کشیدن و بیرون کشیدن است.به برداشتی دیگر «فرهنگ» یعنی از ژرفای وجود افراد ملتی یا از درون یک جامعه، دانستنی ها و داشته ها و نیروهای نهفته و تراویده های مستقل ذهنی و استعدادهای درونی و ویژه ی فردی را بیرون کشیدن و آشکار ساختن و در نتیجه، افزودن و پربار کردن پدیده ها و خلاقیت های شناخته و ناشناخته ی آدمیست
ایاواقعادرحال حاضرودرجامعه ی مافرهنگ یعنی این؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یاعلی
پاسخ:
یا حق
۱۶ دی ۹۱ ، ۰۰:۱۵ سربازمنتظر
برای کالیبر
سلام درسته مطلبتون یه کم سنگین بود و....
ولی به هرحال نبایدحذفش میکردین شماکه نبایدانتظارداشته باشین چیزی که مینویسین رو همه کامل متوجه بشن واونجوری که میخواین برداشت کنن هرنظروایده ای مخالف داره موافق هم داره ووقتی شمااین مطلب رونوشتین بایدانتظارچنین برخوردهایی روهم داشته باشین بایدمیموندین وازش دفاع میکردین یاحداقل یه جوردیگه مینوشتین که نه سوتفاهم پیش بیادنه این مشکلات الان ایجاددبشه وهمه متوجه منظورتون بشن
ماشک نداریم حتمادلیلی داشته که مجبورشدین حذفش کنین ولی....
به هرحال اگه جسارتی شدببخشید
یاعلی
۱۷ دی ۹۱ ، ۰۰:۰۰ سربازان سید علی
سلام دوستان
مطلب جالبی بود برای اولین بار بود چنین تحلیلی شنیدم
دوستان عزیزم خدمتتون عارض بشم که این جور موضع گیریا نسبت به همدیگه اصلا خوب نیست.این بیشتر باعث میشه دشمن به اهدافش برسه
همینجور که آقای شیخی گفتن نقد کردن خوبه ولی نه به این شکل

به امید ظهور منجی حق
پاسخ:
یا حق
سلام
لطفا به روز شوید پستهای قبلتون که یادتون نرفته
یاحسین
پاسخ:
یاحق
۲۷ دی ۹۱ ، ۰۹:۵۳ قلم سرکش
سلام علیکم
به روزیم با " نهم ربیع ، جهالت ها و خسارت ها "
یا حق
پاسخ:
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی