سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۰ ثبت شده است

اخیرا از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می رسد که فلان نفر کاندیداتوری خود را اعلام کرد .فلان نفر در مورد او چنین گفت .فلان نفر او را تایید کرد و از جمله این حرف ها که حتما به گوش شما هم رسیده است

 12 اسفند ماه سال 1390، روز برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و سال ۹۲ یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است. معمولا در فرآیند انتخابات، تبلیغات از اهمیت خاصی برای هدایت افکار عمومی برخوردار است. اما تبلیغات نیز از قواعد و چهارچوب خاصی تبعیت می‎کند و هر اقدامی را نمی‎توان به اسم تبلیغات برای اهداف موردنظر به‎کار گرفت.

به‎طور کلی در استراتژی تبلیغاتی سه اصل همواره مد نظر است: اول این‎که باید طرفداران و هواداران را در جایگاه خود حفظ کرد. دوم این‎که بی‎طرفان را به‎سمت خود جذب کرد و سوم این‎که مخالفان را در مواضع خود نگه‎داشت تا مانع‎تراشی نکرده و در رقابت برای جذب بی‎طرفان، در انفعال قرار گیرند. نگاهی هر چند گذرا به تحرکات سیاسی در فضای کنونی کشور، به‎گونه‎ای بیان‎گر ورود زود هنگام رقبا به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری  است. در این روز‎ها یکی از سئوال‎‎های مهم جامعه ایرانی، این است که آغاز تبلیغات برای انتخابات هایی که تقریبابه ترتیب یک سال و دو سال به برگزاری آن باقی مانده، چه تبعاتی خواهد داشت؟

در پاسخ به این پرسش، خوب است به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار جمعى از دانش‎آموزان و دانشجویان در 13 آبان 1387، هفت ماه پیش از انتخابات ریاست‎جمهوری 1388، توجه کنیم: «بعضى از افراد از حالا مسائل انتخابات را شروع کردند؛ با این‎که هنوز خیلى هم مانده، عجله کردند. این مسائل انتخاباتى خیلى مهم است و اهمیتش در نزدیک انتخابات، از جهت حضور در عرصه انتخابات است؛ اما اهمیت امروزش از جهت مشغول کردن افراد به یکدیگر، گلاویز شدن با هم، بدگویى کردن از هم دیگر و منصرف کردن ذهن‎‎ها از مسائل اصلى است. مراقب باشید!»

عدم توجه سیاست‎مداران به این سخنان، باعث بروز مسائلی شد که همگی در یکی دو سال گذشته شاهد آن بودیم و زیان‎‎های آن را در جامعه خود به‎خوبی احساس کردیم. از این روی باید از تجربه انتخابات گذشته درس گرفت و در شرایطی که جامعه ایرانی نیاز به آرامش و توجه ویژه به تحولات منطقه‎ای دارد، از ورود زودهنگام به رقابت‎‎های انتخاباتی پرهیز کرد.

فضای سیاسی کشور متأثر از فعالیت غیرقانونی و حرمت‎شکنانه فتنه‎گران، بعد از انتخابات ریاست‎جمهوری اخیر، هنوز غبارآلود است. تبلیغات مسموم خارجی، فعل و انفعالات و اقدامات هدفمند پیاده‎نظام‎ داخلی دشمنان، هنوز جاری است. هرچند که ماهیت فتنه‎گران و حامیان آن‎ها، روشن شده است، اما با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دوباره این فضا در هم تنیده خواهد شد و راه برون‎رفت از این شرایط به آسانی ممکن نخواهد بود

سال 1390 از سوی رهبر معظم انقلاب، به‎نام سال «جهاد اقتصادی» نام گذاری شده است. در کنه و ذات این نام‎گذاری، تحول، حرکت و جهش نهفته است. برای چنین حرکت جهادی نیاز به رفع هرگونه مانعی است که می‎تواند مسیر حرکت را کُند یا آن را از حرکت بازدارد. از سوی دیگر طرح‎ها و برنامه‎‎های زیادی در مجلس و دولت و  سایر نهاد‎های مهم و تأثیرگذار بر روی میز وجود دارد که باید آن‎ها را عملیاتی کرد. بی‎تردید آغاز زودهنگام رقابت‎‎های انتخاباتی درست در خلاف چنین مسیری است

در حالی‎که هنوزتقریبا یک سال به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ودو سال به انتخابات ریاست جمهوری  باقی مانده است، و همچنین مردم در حال تجربه اقتصادی جدیدی با هدفمند شدن یارانه‎ها هستند، تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و آرایش جدید سیاسی در فضایی که هنوز ذهن مردم آمادگی آن را ندارد، تنها زمینه را برای شکل‎گیری تنش‎‎های تازه اجتماعی مساعد می‎کند.

امید است کسانی که دم از بصیرت می زنند این مسئله درک کرده و بر اساس سیاست های صحیح جلو رفته تا به کشور کمترین آسیب وارد نشود

 

۱ نظر ۲۲ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۰:۰۵
مهران شیخی
امروز روز تولدم بود

وقتی نگاه میکنم می بینم ۲۰ سال از خدا عمر گرفتم اما آن طور که باید و شاید در راه خدا کار نکردم

تنها تقاضای من از شما دوستان این است دعایم کنید که تمام زندگیم در راه خدا باشد

بهترین هدیه شما برای من است مطمئن باشید

التماس دعا 

۳ نظر ۲۱ ارديبهشت ۹۰ ، ۲۲:۵۱
مهران شیخی
 متن زیر قسمتی از گفتاری منتشرنشده است که استاد حسن رحیم‌پور ازغدی اردیبهشت ماه 82 در بین خواهران طلبه طرح کرده‌اند و اینک به مناسبت سالگرد شهادت شهید مرتضا مطهری توسط "موسسه طرحی برای فردا" ویرایش یافته و توسط رجانیوز منتشر می‌شود.

بنده هم به مناسبت روز بزرگداشت آن شهید بر خود لازم دیدم این مطلب بخوانم و برای شما بگذارم

توصیه میکنم حتما بخوانید 


۱ نظر ۱۳ ارديبهشت ۹۰ ، ۲۳:۴۴
مهران شیخی
بعضی ها که هنوز هیج جا نبوده از الان که نه از خیلی وقت پیشها شروع به تبلیغات ریاست جمهوری کردند و جدیدا وارد فاز جدیدی از تبلیغات شده اند 

 امروز در دانشگاه شاهد حضورسردار عفتی مشاور شهردار محترم تهران  در تالار اندیشه بودیم و به مناسبت روز ملی خلیج فارس در مورد مسائل امنیتی صحبت کردند

یک ضرب المثل قدیمی ما داریم که میگه از آب گل آلود طرف داره ماهی می گیره .

بله تا دیدند درون دولت زمزمه هایی به گوش میرسد سریعا مواضع خود را مشخص کرده و شروع به حرکت کردند. من توی جلسه نبودم و اطلاع دقیقی هم ندارم اگر حرف اشتباهی می زنم بنده را ببخشید بر اساس تفکراتم صحبت کردم و ممکن است اشتباه کرده باشم اما در کل توصیه ای به این دوستان دارم  :هنوز تا انتخابات راه زیادی مانده اگر ولایت مدار هستیدبجای این کارهای تبلیغاتی در تهران و شهرهای دیگر به حرف آقا گوش کرده و جهاد اقتصادی کنید نه اینکه فقط عکس و بنر با بیل یا تونل توحید و یا .....

 

۳ نظر ۱۰ ارديبهشت ۹۰ ، ۲۱:۳۸
مهران شیخی
دوران دانشجویی دوران نظریه پردازی است . خیلی ها را می بینیم که یا نظریه پردازی می کنند یا به نظریه دیگران گوش می دهند. نمی دانم شما عضو کدام گروهید .

خوب بگذریم بریم سراغ بحثمان

جدیدا نظریاتی مبنی بر این شنیده ایم که انقلاب اسلامی هنوز شکل نگرفته است!!!!!!!!

تعجب نکنید بله این نظریه ای از قبیل همان نظریات است

حال به نحوه شکل گرفتن یک انقلاب می پردازیم

فاکتورهای فرایند یک انقلاب و نتیجه آن عبارتند از ۱-نهضت ۲-انقلاب ۳-نظام سیاسی

انقلاب اسلامی ما هم از این فاکتورها دور نبوده بلکه اول در سال های خیلی قبل تر از انقلاب نهضت جرقه خورده و این نهضت ادامه داشته تا سال ۵۷که انقلاب عظیم اسلامی در ایران شکل گرفت در این مرحله بود که نظام سیاسی که در ادامه خواهم گفت دلیل آن چیست که می گوییم نظام سیاسی شکل گرفت و آن انقلاب شکل گرفت .

حال به این نکته می پردازیم چرا می گوییم انقلاب شکل گرفت و به نظام سیاسی تبدیل شد .

در واقع معنی انقلاب یعنی تغییر ساختار های موجود قبل از انقلاب و تبدیل به آنچه که انقلابیون می خواهند .

حال در اینجا این سوال رخ می دهد که آیا باید تمام ساختارها تغییر کند تا نام آن را انقلاب گذاشت یا اینکه اگر یکی از این ساختارها تغییر نکرد پس تا تحقق یافتن آن  انقلاب شکل نگرفته است؟

باید در جواب این سوالات گفت خیر اینگونه نیست در واقعیت اگر بخواهیم بنگریم خواهییم دید که تمامیه ساختارها قابل تغییر نیستند چون یک سری ساختارها براساس علم و منطق صحیح بنا شده و نیاز به تغییر ندارد چون عقلی و منطقی است .پس این نظریه رد شد که اگر ساختارها به تمام تغییر نکند انقلاب شکل نگرفته.

امیدوارم توانسته باشم درک خود رااز این نظریات به شما رسانده باشم اما بدلیل وجود امتحانات و کارهای زیاد نتوانستم کامل کنم مطلبم را

منتظر نظراتتان هستم

التماس دعا

۴ نظر ۰۵ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۹:۳۴
مهران شیخی
ایام «فاطمیه» که می‎رسد:
دل‎های عاشق و بی‎قرار، «سرود غم» می‎خوانند و منظومه اندوه می‎سرایند.
وقتی بوستانی، خزان‎زده شد، وقتی گلی، پرپر گشت و بلبلی به هجران گل مبتلا شد، چه می‎ماند؟ جز فصل نالیدن و موسم گریستن؟
«فاطمیه»، همان فصل و موسم است.
دردهای علی علیه‎السلام، بیش از ظرف فهم و درک ماست. داغ غربت علی علیه‎السلام، کوه‎ها را از هم متلاشی می‎کند.
فراق فاطمه علیهاالسلام، تنها علیعلیه‎السلام را داغدار نکرد، بلکه چشم فضیلت‎ها در داغ آن محبوبه پیامبر، خون گریست و دیدگان ارزش‎ها، همواره گریان آن مظلومه تاریخ ماند.
اگر هوای چشم‎های‎مان بارانی است، تداوم همان گریه‎ها و اشک‎های حسن و حسین و زینت و کلثوم است.
فاطمیه، «فهرست غم» است، «سند مظلومیت» است، خدا را شاکریم که نعمت «غم زهرا» را ارزانی ما کرده است.
هم‎نوایی روح‎های‎مان با اندوه‎های علی علیه‎السلام و فاطمه علیهاالسلام، نشان سیراب شدن جهان از «کوثر ولایت» است. این غم و اشک، نشانه محبت است...
«تا نسوزد دل، نریزد اشک و خون از دیده‎ها»
راستی... چرا قبر فاطمه مخفی است؟
چرا در مدینه، انسان زائر سرگردان می‎ماند که عقده دل کجا گشاید و اشک دیده، پای کدام نخل بریزد؟ و خیلی «چرا»های دیگر.
ایام فاطمیه، مجموعه‎ای از جگرهای سوخته، چشم‎های گریان و اشک‎های ریزان عزیزان سیه‎پوش و عاشقان دردآشناست.
هرچند ایام فاطمیه، داغ ما تازه می‎شود، اما مرور بر این فهرست غم، ما را به فاطمه نزدیک‎تر می‎کند.
جان‎مان، جرعه‎نوش «زمزم ولا» می‎شود، قلب‎مان شفافیت زهره زهرا را بهتر لمس می‎کند، گریه‎ها و اشک‎ها، شفیع ما می‎شوند، تا در آسمان عترت، عزت یابیم.
این «حزن فاطمی»، ما را هم اهل این «بیت» می‎کند.
امروز، در فاطمیه‎ای به وسعت ایران، سر بر شانه «مظلومیت شیعه» می‎گذاریم و آرام می‎گرییم. و هنوز، سئوال‎ها‎ی‎مان بی‎پاسخ مانده است
۰ نظر ۰۵ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۹:۱۵
مهران شیخی
باور‎های شیعه به‎گونه‎ای است که گاه انسان تا پیش از آن‎که به‎فهم عمیقی از آن‎ها دست نیابد احساس تناقض می‎کند؛ شاید از همین‎رو بوده که امام باقر علیه‎السلام فرموده‎اند: «امر ما چنان صعب و دشوار است که جز نبی مرسل یا فرشته مقرب یا مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده باشد، کسی به حقیقت آن ایمان پیدا نمی‎کند.» (اصول کافی، ج1، ص401) لذاست که وجود اسوه‎‎هایی که انسان بتواند با مشاهده آن‎ها راهی به‎سوی حقیقت بیابد، ضرورت پیدا می‎کند؛ و شاید به همین سبب است که در شیعه، نه فقط «پیشوای اسوه»، بلکه «پیرو اسوه» نیز قرار داده شده است؛ یعنی «حضرت زهرا» سلام‎الله علیها، مأمومی که اگرچه خودش تابع امام زمان خود بود، اما چنان شخصیتی از خود بروز داد که امامان بعدی وی را حجت خدا بر خود می‎خوانند. «نحن حجت‎الله علی الخلق و فاطمه حجت علینا» (تفسیر اطیب‎البیان، ج13، ص235) و امام زمان ما وی را اسوه خود می‎داند: «فی ابنه رسول‎الله لی اسوه حسنه» (الاحتجاج طبرسی، ج2، ص466). اگر ائمه علیهم‎السلام، راهنمایان مسیرند، شیعه نیاز به الگویی دارد که چگونگی رهروی و تبعیت کردن را هم بیاموزد و این‎جاست که این «مأموم معصوم» رخ می‎نماید.

۰ نظر ۰۵ ارديبهشت ۹۰ ، ۱۹:۱۱
مهران شیخی