سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

سخـــــن عشـــــق

. سخن عشـق ِ تو بی آن که برآید به زبـانم/ رنگ ِ رخسـاره خبر می دهد از سرِّ نهـانم /گـاه گویم که بنالـم ز پریشانی حـالم/ بـاز گویم که عیانست چه حاجت به بیـانم! . .

فدک ساده‎فهم‎ترین برهان است

دوشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۷:۱۱ ب.ظ
باور‎های شیعه به‎گونه‎ای است که گاه انسان تا پیش از آن‎که به‎فهم عمیقی از آن‎ها دست نیابد احساس تناقض می‎کند؛ شاید از همین‎رو بوده که امام باقر علیه‎السلام فرموده‎اند: «امر ما چنان صعب و دشوار است که جز نبی مرسل یا فرشته مقرب یا مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده باشد، کسی به حقیقت آن ایمان پیدا نمی‎کند.» (اصول کافی، ج1، ص401) لذاست که وجود اسوه‎‎هایی که انسان بتواند با مشاهده آن‎ها راهی به‎سوی حقیقت بیابد، ضرورت پیدا می‎کند؛ و شاید به همین سبب است که در شیعه، نه فقط «پیشوای اسوه»، بلکه «پیرو اسوه» نیز قرار داده شده است؛ یعنی «حضرت زهرا» سلام‎الله علیها، مأمومی که اگرچه خودش تابع امام زمان خود بود، اما چنان شخصیتی از خود بروز داد که امامان بعدی وی را حجت خدا بر خود می‎خوانند. «نحن حجت‎الله علی الخلق و فاطمه حجت علینا» (تفسیر اطیب‎البیان، ج13، ص235) و امام زمان ما وی را اسوه خود می‎داند: «فی ابنه رسول‎الله لی اسوه حسنه» (الاحتجاج طبرسی، ج2، ص466). اگر ائمه علیهم‎السلام، راهنمایان مسیرند، شیعه نیاز به الگویی دارد که چگونگی رهروی و تبعیت کردن را هم بیاموزد و این‎جاست که این «مأموم معصوم» رخ می‎نماید.

۹۰/۰۲/۰۵
مهران شیخی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی